Tavaly novemberben írtunk az inverter piacról, akkor főleg hazai szemmel néztük meg a helyzetet. Van néhány nemzetközi fejlemény és trend, ami miatt érdemes újra elővenni a témát.
Egyrészt kijöttek a tavalyi inverter eladások összesítései: első ránézésre nincs is nagy változás a top 10-es listán (forrás: az IHS Research sajtóközleménye):
Ahogy látható, az SMA őrzi első helyét, utána a Power-One és Kaco változatlanul a második és harmadik, és általában a nagy nevek tartják a pozíciójukat.
Másrészt fontos fejlemény volt a közelmúltban a piac koncentrációja, és két óriási felvásárlás: a Power-One inverteres üzletágától vált meg, a vevő pedig nem más, mint a villamosipari óriás ABB (bár itt még a részvényesek közbeszólhatnak, elsőre nem hagyták jóvá az akvizíciót: kevesellték az 1 milliárd dolláros ajánlatot). Másrészt az Advanced Energy a REFUsol-t vásárolta meg: ha kettejüket összeadjuk, akkor rögtön a Kaco elé kerülhetnek majd. (az ABB és Power-One összeolvadása nem változtat a sorrenden, mivel az ABB inverter-világpiaci részesedése csak 1% volt).
Érdemes észrevenni még az Enphase 6. helyét: a mikroinverter gyártó speciális megoldása már a napelemeknél váltóárammá alakítja a villamos energiát. Ők először szerepelnek a top 10-ben, ami mindenképp jelzi, hogy a mikroinverterek kezdenek komoly szeletet kihasítani maguknak (itt egy 2010-es cikkünk, ahol bemutattuk ezt a technológiát, mint a jövő ígéretes megoldása).
Ha mélyebbre nézünk a számokban, akkor viszont az látható, hogy a nagy német invertergyártók pozíciói gyengülnek: a top 10 gyártó már csak az összes eladás 56%-át adják, szemben a korábbi év 62%-ával. Az elemzők szerint főként az ázsiai piacon vesztett pozíciót az SMA, Kaco és Power-One hármas.
Az SMA például máris leépítésekkel volt kénytelen reagálni, a hírek szerint nagyon radikálisan kell csökkenteniük alkalmazottaik létszámát, és gőzerővel dolgoznak a költségek csökkentésén. De így se várnak növekedést az SMA-nál erre az évre, sőt, saját előrejelzésük is 19%-os árbevétel csökkenést jósol 2013-ra:
A legnagyobb nyertesek a közepes inverter gyártók: ők az új piacokon (mint Ázsia, Dél-Amerika és Kelet-Európa) tudtak gyorsabban növekedni a nagy versenytársakhoz képest. Az Advanced Energy és az Enphase pedig hazai pályán, Észak-Amerikában tudott komolyabb szeletet kihasítani a tortából.
Az elemzők szerint tehát az új piacokon való részesedés kulcsfontosságú lesz: ha a nagy német cégek nem tudnak itt jó pozíciót szerezni, akkor tovább csökkenhetnek eladásaik, és hamarosan akár a napelemes szektorhoz látott problémákkal nézhetnek szembe az európai inverter gyártók is.
Utolsó kommentek