Korábban már átnéztük a nagyobb kínai napelemgyártókat, aktuális hírek kapcsán érdemes lehet átekinteni a koreai napelemgyártást is (és egyszer majd a japánokra is sor kerül).
Már csak azért is, mert Dél-Korea teljes gőzzel vetette bele magát a napelemek gyártásába az utóbbi években, s idén nyáron különösen aktivvá váltak - pedig már korábban is volt előzménye.
Az első gyártó a Samsung volt. Ők még nagyon korán, a 1992-ben években léptek be a gyártói piacra - és hasonlóan több korai indulóhoz, mint pl. a Siemens-hez, a 2000-es évek elején kiszálltak a gyártásból. Egyszerűen túl korán, túl magas költségekkel és kis felvevő piacon próbáltak életben maradni - sikertelenül.
Azonban nem maradt teljesen eredménytelenül a kezdeményezésük: a gyárat üzemeltető menedzsment és mérnökök átvették a gyártósorokat, és ebből lett az S-Energy 2001-ben - ami ma is él és kis-közepes gyártónak számít, s főként hazai piacra termelt eddig.
Ugyanis 2007-től értelmes betáplálási támogatást vezettek be Koreában, ami az egyik fejlett piaccá tette az országot. És ekkor indultak harcba a további szereplők is.
Elsőként az LG nyitott és rögtön komoly lendülettel kezdett 2007-2008-ban: először 75% részesedést szerzett a problémákkal küzdő Conergy német napelemgyártó egyik üzemében - nem is titkoltan technológia szerzési céllal. Eközben saját gyártókapacitás kiépítését kezdte meg Koreában a Centrotherm gyártósorait megrendelve.
Őt rögtön követte a Hyundai, aki azóta is rendületlenül fejleszt, 320MW-os kapacitását jövőre meg fogja duplázni és közben óriási erőműveket jelentett be Arizonában. Ők ráadásul saját cellákat is gyártanak, így nem függnek külső beszállítóktól.
Még nagyobb meglepetés volt a kevéssé ismert, de valójában vegyipari óriásnak számító Hanwha Chemical augusztusi lépése: az egyik jelentősebb kínai gyártó, a Solarfun részvényeinek 49%-át vette meg 370 millió dollárért.
Mindezek után természetesen a legnagyobb és legismertebb koreai óriás, a Samsung se akart lemaradni: korábbi kudarcán túllépve az idén haralmas standdal jelent meg az Intersolar-on, és szívesen vette az előrendelésre vonatkozó kérdéseket. Nem aprózzák el az indulást: a weboldaluk szerint 5,5 milliárd dollárt terveznek befektetni a gyártásba.
S ahogy a szórakoztató elektronikában és háztartási piacon az elmúlt évtizedben a Samsung és az LG a "gagyi" kategóriából (emlékeznek még a Goldstar gyenge minőségű háztartási gépeire a 90-es évek elejéről?) eljutott a japán gyártók színvonalára, várhatóan a napelemgyártásban se kívánnak majd a Sharp és a Sanyo mellett a másodosztályban játszani.
Utolsó kommentek